Flerstämmig didaktisk analys av musik- och språkundervisning
i förskola
För att stödja barns språkande i strävan efter likvärdighet och att skapa så rika livschanser som möjligt för alla barn syftar ULF-nätverket ”Flerstämmig didaktisk analys av musik- och litteracitetspraktiker i förskola” till att undersöka vad som kan känneteckna analys av (musik/språk) undervisning i förskola.


Musikundervisning som gör skillnad
Tidigare internationella studier gjorda utifrån sambandet mellan musik och språk pekar mot att musikundervisning kan göra skillnad, dels för ordförråd och begreppsbildning, dels för utveckling av förskolebarns fonologiska medvetenhet, och dels för musik som kommunikativ handling. Sammantaget talar detta för en didaktik i samverkan där trådar kan vävas samman från musik- och litteracitetspraktiker.
För att utveckla undervisning, som är finstämd och taktfull och som kan sätta kunskap och språkande i rörelse, öppnas för utprövandet av en didaktisk analysmodell. Projektets design utgörs av didaktisk modellering i olika faser.
ULF-nätverket bygger på samverkan mellan förskollärarutbildningens musikprofil, förskolepraktiker och forskning. Under 2–3 år kommer deltagarna i nätverket att samplanera, undervisa och samvärdera musik- och litteracitetspraktiker.
